Vi ska vara snälla mot vår planet och göra allt vi kan för att den ska hålla för alla som kommer efter oss, både djur och människor. Vi är ett litet företag men det ursäktar inte vårt ansvar. Vi jobbar hårt med att hitta leverantörer som har uttalade miljömål.

Nedan kan du läsa om hur vi jobbar med vår process för att få en mer hållbar produktion. Det här är svårt och vi behöver all hjälp vi kan få. Har du tankar och ideéer om vad vi kan göra bättre eller har kontakter som du känner att vi skulle behöva, tveka inte, hör av dig snarast till info@winterlife.se

Vi tillverkar inte trendiga produkter som byts ut varje säsong. Vårt mål är att skapa tidlösa och hållbara produkter. Våra produkter ska hålla över tid. 

All produktion sker i vår fabrik i Vemdalen, svensktillverkat på riktigt alltså. 

Vi använder bara kromfritt älgskinn till våra produkter. Det är svårt att hitta naturgarvat svenskt älgskinn, ja helt enkelt omöjligt. Vårt älgskinn kommer därför från den finska vildmarken. I framtiden hoppas vi att jägarna ska kunna lämna in älgskinn för garvning i Sverige så att vi även kan använda älgskinn från den svenska älgen.  

Vi tillverkar ullskor vilket såklart gör att den största mängden material är ullfilten. Vi använder en pressad ullfilt från Italien. Vi drömmer om att kunna ha en ullfilt med svensk ull men i dagsläget finns det ingen leverantör av detta. Det här området, att få fram en svensk ullfilt, är något vi funderar på  varje dag och vi lovar – det kommer att gå men just nu är vi inte där.  

När det kommer till våra sulor så jobbar med Vibram och deras sulor i Newflex. Newflex är ett material som består av ca 20% naturgummi vilket kan låta lite men i förhållande till många andra sulor så är det mycket. 

Från och med i år har vi också påbörjat ett samarbete där vi redan i prototypsteget tar hjälp av er användare. Vårt första projekt är att 6 st testare får testa vår nya “sko/toffel” och ge feedback på vad som är bra/dåligt. Detta gör vi framförallt för att vi ska få fram den bästa produkten och inte skapa onödiga produkter som inte efterfrågas.